Kontakta vår kundservice
020-414 414
Vardagar 07.30-19.00, helg 09.00-16.00
Customer service in other languagesJust nu frågar många om
Hur påverkas Folksam LO Pension av kriget i Ukraina?
Vi följer löpande utvecklingen både i kriget och på världens marknader. Det är en orolig tid både politiskt och ekonomiskt men framför allt mänskligt med miljoner människor på flykt på andra sidan Östersjön. Våra tankar går till alla vars liv förändrades över en natt.
Vi på Folksam LO Pension har ett långsiktigt åtagande för dig och alla andra kunder och står mycket starka finansiellt. Vi har inget eget ägande i företag som är noterade i Ryssland, men det finns ett indirekt ägande via ett par tillväxtmarknadsfonder där Ryssland utgör en väldigt liten andel.
När du sparar i fonder får du fondandelar som över tid kan gå upp och ner i värde. Idag ser vi stora svängningar på marknaden och det rör sig snabbt upp och ner på börsen. Hur länge det kommer hålla i sig vet ingen, men vi hoppas alla att det kommer en mer normal tid snart. Med anledning av svängningarna är det extra viktigt att komma ihåg att ditt pensionssparande är ett långsiktigt sparande.
Tack för att du är kund hos oss!
Information om coronaviruset
Just nu känner många en oro på grund av coronavirusets spridning, både för sina närmaste men också för sin ekonomiska situation. Har du som kund några frågor kring din pension kan du läsa mer här, eller kontakta någon av våra certifierade rådgivare.
Spridning av personuppgifter
Folksam har vid en intern kontroll upptäckt att uppskattningsvis 1 miljon personers personuppgifter, varav vissa är att betrakta som känsliga, har delats med digitala samarbetspartner. Läs mer här.
Vad är återbetalningsskydd?
Om du har återbetalningsskydd på ditt pensionskapital när du dör betalas pengarna ut till dina förmånstagare. Om du inte har återbetalningsskydd fördelas ditt pensionskapital på andra försäkrade i samma generation som inte heller har återbetalningsskydd, detta kallas för arvsvinster. På ditt värdebesked kan du som inte har något återbetalningsskydd på din försäkring se om du har fått några arvsvinster under året.
Var kommer pengarna i mitt pensionskapital från?
Det är din nuvarande eller tidigare arbetsgivare som har betalat in pensionspremier till din försäkring. Detta görs eftersom arbetsgivaren har ett kollektivavtal eller ett hängavtal på ett kollektivavtal.
Vad är det för skillnad på pensionsbesked och pensionsprognos?
Pensionsbeskedet visar vad ditt kapital är värt vid årets slut. En pensionsprognos är en beräkning av vad detta kapital kan ge för månadsbelopp när du går i pension. En pensionsprognos är aldrig ett löfte utan just en beräkning utifrån vissa givna parametrar som gäller i dag.
Vad är ett värdebesked?
Folksam LO Pension skickar årligen ett värdebesked för att visa vad som har hänt med din försäkring under det gångna kalenderåret. Detta görs både under sparandetid innan du har gått i pension och under utbetalning.
Undantag görs för försäkringar som tillhör avtalsområdena för ITP, SAF-LO, KTP 1, GTP och FTP – då skickar vanligen den aktuella valcentralen ut värdebeskedet fram till dess att du går i pension.
Hur kan jag se hur mina pensionspengar har ökat?
I pensionsbeskedet kan du se hur mycket ditt pensionskapital var värt vid kalenderårets början och jämföra med vad det är värt vid årets slut. Du kan också se hur mycket premier som har betalats in under året.
Logga in och följ utvecklingen av din pension på Mina sidor
Vad är avkastningsskatt?
Detta är en skatt på en schablonmässigt beräknad avkastning på ditt sparande som Folksam LO Pension betalar in till Skatteverket. Avkastningsskatten är alltså en minuspost på försäkringen.
Digital post
En del handlingar kommer vi dock fortsätta att skicka med posten, till exempel av legala skäl.
Uppdatera dina kontaktuppgifter
Fördelar med Mina Sidor
In other languages
Men för dig som vill få allmän pensionsinformation på ditt modersmål erbjuder vi även flerspråkig kundservice i samarbete med Folksam.
Du är varmt välkommen att kontakta oss på följande språk:
Get help in your language
Phone number 020-414414
Monday-Friday 08:00-17:00
If you would like to get general information in your native language you are welcome to contact our International Customer Service in cooperation with Folksam.
You can choose the following languages:
Language | Telephone number | |
Arabic | 0771-585 900 | |
Bosnian | Usluge osiguranja na bosanskom jeziku | 0771-585 901 |
Croatian | Usluge osiguranja na hrvatskom jeziku | 0771-585 905 |
English | Insurance service in English | 040-257 309 |
Finnish | Suomenkielinen vakuutuspalvelu | 0771-585 903 |
German | Versicherungservice auf Deutsch | 0771-585 915 |
Kurdish (north) | Servisa sigurte bi kurdiye | 040-257 352 |
Kurdish (south) | 0771-585 958 | |
Pashto/Dari | 0771-585 906 | |
Persian | 0771-585 907 | |
Polish | Serwis ubezpieczeny jezyku polskim | 0771-585 908 |
Russian | Общая информация о пенсиях на русском языке | 0771-585 909 |
Serbian | Usluge osiguranja na srpskom jeziku | 0771-585 910 |
Somalian | Adeega caymisyadda afka-somaaliga | 0771-585 911 |
Spanish | Servicio de seguros en español | 0771-585 912 |
Turkish | Türkçe dilinde sigorta hizmetleri | 0771-585 914 |
Lätt svenska | Försäkringsservice på lätt svenska | 0771-585 913 |
Om du inte är nöjd
Vårt mål är att varje kund ska vara nöjd. Att det trots allt uppstår missförstånd, missnöje eller problem går tyvärr inte alltid att undvika. Det kan vara allt från att du tycker att du har fått fel information eller är missnöjd med hanteringen av ditt ärende.
Även om du är missnöjd vill vi att det ska vara enkelt att vara kund hos oss och därför beskriver vi här hur du kan gå tillväga.
Tala först med den som handlagt ditt ärende
Missförstånd eller oenigheter kan oftast klaras upp på ett enkelt sätt. Ta därför först kontakt med den som handlagt ditt ärende. Telefonnummer och adress hittar du på ditt försäkringsbesked eller i korrespondensen avseende din försäkring.
Är du fortfarande inte nöjd kan du kontakta din handläggares närmaste chef.
Kundombudsmannen
Är du missnöjd med Folksams LO Pensions slutliga beslut har du möjlighet att begära omprövning av Kundombudsmannen. Kundombudsmannen är oberoende i förhållande till Folksam LO Pensions organisation och prövar de flesta ärenden rörande försäkring och sparande.
Kundombudsmannen kan göra en opartisk bedömning av ditt ärende och rekommendera Folksam LO Pension att ändra sitt beslut. Din begäran om omprövning måste ske inom ett år efter Folksams LO Pensions slutliga beslut. Prövningen är naturligtvis kostnadsfri.
Om du fortfarande inte är nöjd
Om vi har försökt lösa problemen tillsammans och du inte är nöjd med utfallet finns det andra möjligheter för dig att få ditt ärende prövat.
Klagomålsansvarig
- Marcus Kitti är anmäld som klagomålsansvarig hos Finansinspektionen för Folksam LO Tjänstepension (publ).
DÄRFÖR VÄLJER DU FOLKSAM LO PENSION
- Mer i pension med god avkastning och låga avgifter
- Vi är medlemmarnas pensionsbolag
- Pengarna placeras i företag som tar ansvar för människor och miljön
- Ett enkelt sparande anpassat efter din ålder